perjantai 5. toukokuuta 2017

Raskausajan sokerirasituskoe.

Ensimmäisen kerran olen käynyt sokerirasituksessa vuoden 2010 lopulla. Silloin odotin esikoistamme ja jo pelkästään ensisynnyttäjäksi korkea ikäni passitti minut juomaan sokeriliuosta, ojentamaan käteni kolmesti verinäytteen neulaa kohti ja viettämään muutaman tunnin laboratorion käytävällä. Kuopusta odottaessani kävin myös rasituksessa, mutta sillä kertaa "syynä" oli hieman liian painava minä. Reilut kaksi ylimääräistä kiloa oli jäänyt roikkumaan vatsan seudulle ja painoindeksini mukaan olin lievästi lihava. Toki myöskin yli ylärajojen huiteleva kohdunpohjankorkeusmitta (sf-mitta) antoi aihetta testata sokerinsietokykyäni. Raskaudenaikainen sokerirasitus tehdään rv 24-28 ja sitä varten tulee olla ravinnotta 10-14 tuntia ennen koetta ja kokeessa otetaan kolme verinäytettä - paastoarvo, yhden tunnin arvo ja kahden tunnin arvo. Paastoarvon oton jälkeen juodaan 75g sokeria sisältävä liuos ja siitä tunnin ja kahden päästä mitataan verensokeri. Glukoosipitoisuuden tulee olla alle 5.3 mmol/l paaston jälkeen, alle 10.0 mmol/l tunnin ja alle 8.6 mmol/l kahden tunnin jälkeen. Raskausdiabetesdiagnoosin saa jos yksikin raja-arvo ylittyy.

vaaleanpunainen ruusu radi raskausdiabetes sokerirasitus

D:tä odottaessa kahden tunnin raja-arvo meni minulla rikki ja sain diagnoosin raskausdiabetes (radi). Muistan varmasti aina sen päivän, jolloin sain tietää asiasta. Olin edellisenä päivänä käynyt rasituksessa ja neuvolantäti soitti minulle kuulostaen lähes hysteeriseltä. Itselleni niin raskausdiabetes kuin muukin diabetes oli tuntematon ja sain puhelimitse hyvin vähän tietoa neuvolan terveydenhoitajalta. Hän vain tuntui hokevan, että kaikki on nyt huonosti. Raskauteni muuttui normaalista riskiraskaudeksi ja sain omasta mielestäni soittaneelta neuvolatädiltä vain uhkakuvia ja suurta huolta. Ensitöiksi piti aloittaa verensokerin seuranta ja se piti aloittaa mielellään välittömästi, mutta kun ehdotin tulevani saman päivän aikana hakemaan verensokerimittarin itselleni kotimittauksia varten ei hänellä tai kenelläkään ollutkaan aikaa ottaa minua vastaan. Ensimmäinen vapaa aika oli vasta vajaan viikon päästä tuosta puhelusta. Täytyy myöntää, että olin ehkä hieman näreissäni siitä, että henkilö joka soitti minulle maalasi pirut seinille ja kuulosti siltä, että nyt on hätä käsillä ja sitten kuitenkaan asialle ei ollut tehtävissä mitään lähes viikkoon. Opiskelin itse vajaassa viikossa aika hyvin raskausdiabeteksen netistä ja kerrankin sain rauhoitettua itseäni nettitiedolla.

Radi pysyi kohdallani kurissa seurannalla eikä raja-arvot ylittyneet kunhan muistin syödä terveellisesti (minulle normaalisti) ja säännöllisin väliajoin. Kävin sokerirasituksessa uudestaan, kun D:n syntymästä oli vuosi ja silloin sain puhtaat paperit. Radini oli siis ohimenevä tila, joka varmastikin päättyi jo synnytykseen.

Nyt kuitenkin kun aiemmassa raskaudessa on radi -diagnoosi ollut tehdään sokerirasitus kahteen kertaan raskauden aikana. Ensimmäisen kerran rv 12-16 ja toisen kerran rv 24-28. Ensimmäinen rasitus oli minulla puhdas ja alkuviikosta olin toisessa rasituksessa. Viimeisin rasitus oli myöskin puhdas ja nyt voin huokaista helpotuksesta, sillä jos jotain tässä raskaudessa hieman pelkäsin oli se radi -diagnoosi. Olen käynyt sokerirasituksessa viimeisen seitsemän vuoden aikana viisi kertaa ja onneksi tämän viikkoinen oli nyt näillä näkymin viimeinen.

2 kommenttia:

  1. Minua on aina hieman naurattanut nämä sokerirasitustestit - vaikka tottakai tiedän, että ne on kaikkien parhaaksi! En ole kummassakaan raskaudessa mennyt sokerirasitustestiin. Ensimmäisellä kerralla olisi pitänyt koska olin "vanha ensisynnyttäjä". (Nauroin tälle, sillä olin 26-vuotias ja minusta aika suhteellisen nuori ensisynnyttäjä).. Onneksi sinulla oli kuitenkin nyt kaikki hyvin eikä sen kummemmin tarvitse stressata tämän asian parissa sen enempää <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin tavallaan pidän näitä vähän turhana, mutta toisaalta itselläni kävi käry edellisessä raskaudessa. Asia pystyttiin huomioimaan ja "hoitamaan" vaikkei se varsinaisesti hoitoa vaatinut. Toki D oli iso syntyessään (lähes 4,3kg), mutta kukaan ei ole kuitenkaan pystynyt sanomaan minulle raskauden jälkeen, että oliko minun raskausdiabeteksella vaikutusta tuon herran kasvuun sikiö aikana niin paljon.

      Ja plaah, turha edes enää miettiä ;)

      Poista

Risuja vai ruusuja? Kiitos kommentistasi!