torstai 10. marraskuuta 2016

Lyhyt autoileva nainen - tätä ilman ET pärjää talvella.

Jossain vaiheessa jokaista talvea kiroan aamun lähtöä tai iltapäivän kotiinpaluuta. Ärripurri ottaa täydellisen vallan tästä naisesta. Lunta on tupruttanut reilusti ja lämpötila on lähellä nollaa. Auto on kuraisempi kuin koskaan - kiitos sen (oikeasti hyväätekevän) aura-auton, joka on auratessaan tietä heittänyt kunnon kerroksen hiekkaa ja suolaa sisältävää ruskeaa loskaa autoni kylkeen. Ennen kuin voin edes harkita lähtöä täytyy auto putsata. Voitte varmasti kuvitella, että minulle siunaantuneella 152 cm varrella on varmaa, että nojaan sitä ruskeaa autoni kylkeä (autoni on muuten rekisteriotteen mukaan väriltään harmaa) vasten, että saan tuulilasin puhtaaksi? Taas kerran käy mielessäni nopea ajatus itsestäni pilkkihaalarissa. Kuinka paljon helpompaa olisi, jos voisin kulkea kokovartalohaalarissa ja Kuomissa?

Tänä syksynä asiaan tuli muutos. Huomasin, että minun yksinäistä sadatteluani on selvästi kuunneltu ja nyt saatavilla on entistä pidempivartisia lumiharjoja. Ystävien kanssa keskustellessa, olen jäänyt siihen oletukseen ettei tämä pidempi versio nyt ehkä ihan uusi juttu olekaan, mutta minä en ollut niihin vielä aiemmin törmännyt. Minulle tämä oli erittäin toivottu vakiovaruste autooni ja VS-Harjalta sain tällaisen kaipaamani 74 senttisen harjan koekäyttöön. Harja saapui juuri sinä samaisena päivänä kotiovelleni, kun lunta tuprutti Vantaan suunnalla ensimmäistä kertaa kunnolla. Ai että minä nautin!! Kaiken kiireen keskellä on taas yksi asia paremmin ja arkeani helpottaa huomattavasti tämä harja, jolla voin putsata autoni nojaamatta siihen.


jääraappa skrapa skraba lumiharja pitkävartinen 74cm vs-harja 2016

jääraappa skrapa skraba lumiharja pitkävartinen 74cm vs-harja 2016

jääraappa skrapa skraba lumiharja pitkävartinen 74cm vs-harja 2016 monitoimiraappa varrella peilit ikkunalasit pyyhkimensulat lamput

Harjan toisessa päässä, kuten hyvän lumiharjan ominaisuuksiin kuuluukin, on jääraappa. Harjan mukana sain myös erillisen monitoimiraapan varrella. Raappa on kovamuovinen kolmio, jossa jokaisella sivulla on oma funktionsa. Tällä skrapalla puhdistat ikkunalasit, peilit ja lamput sekä tämän lisäksi skrapassa on myös lovi pyyhkimien puhdistusta varten. Tähän mennessä olen päässyt testaamaan vasta ikkunalasien raaputusta ja ainakin ne puhdistuvat vaivatta. Skrapan kääntämistä varten kolmio irroitetaan varresta vetämällä ja käännetään sitä sen mukaan, mitä halutaan seuraavaksi tehdä. Skrapa irtoaa melko helposti, mutta takaisin laittamiseen tarvitaan jo voimaa enemmän kuin toivoisin. Muutaman testin jälkeen olen todennut, että niin kuin moni muukin asia, on tämäkin tekniikkalaji ja työntämällä kolmiota toista laitaa vasten loveensa se napsahtaa helpommin paikoilleen. Lisäksi uskon myös siihen, että käytössä tuo tulee löystymään.

Toki, ei tälläkään harjalla fysiikan lakeja murreta ja jos autoni katolla on painavampaa lunta useampi sentti ja autoon ei halua nojata, loppuu tämän rouvan hauiksesta poweri, kun harjan varsi on niin pitkä ;)

PS. autoni ei ole normaalia korkeampi. Se on Toyota Auris vm. 2013.

1 kommentti:

  1. Hehe! Kiitos vinkistä! <3 Minä olen aina ajatellut että olen normi-pituinen (169senttiä) mutta kun putsaan meidän maastoautoa minulle käy ihan samalla tavalla. Takki on likainen ja muutenkin olen ihan luminen :)

    VastaaPoista

Risuja vai ruusuja? Kiitos kommentistasi!