sunnuntai 18. syyskuuta 2016

Joulukortit.

Syyskuu on karvan verran yli puolenvälin, joten nyt voi reilusti polkasta joulun suunnittelun ja sitä kautta myöskin odotuksen käyntiin. Joulu on minulle se vuoden ehkä kaikkein suurin ja odotetuin perhejuhla. Jouluun liittyy jotain sellaista sanomatonta ja näkymätöntä taikaa, mikä saa hymyn nousemaan huulille - silloin saa luvan kanssa uskoa hömppään ja olla vähän kaheli ;) Kertoa tarinoita ja uskoa niihin.

Jos joku kysyisi minulta nyt mitä joulu merkitsee minulle joutuisin miettimään ehkä pitkäänkin vastausta. Joulun miellän aina kirkolliseksi juhlaksi, mutta minulle uskonto ei ole koskaan näytellyt suurta osaa joulun vietossa. Joulu on aina ollut minulle hyvänmielen aikaa. Nykypäivänä puhutaan paljon ilmapiiristä ja siitä millaisessa kodissa kukakin elää. Lapsuusajastani en esimerkiksi muista yhtään riitaisaa joulua. Tosin en muista varsinaisia riitoja muutenkaan, joko niitä ei ollut, tai sitten vanhemmat ynnä muut aikuiset osasivat peittää ne meiltä lapsilta. Ei sitä lapsena osannut sitä iloa, onnea ja sopuisuutta suuresti arvostaa (varsinkin kun se oli se normitila), vaan tottakai myönnän, että lapsena joulu oli aina saamisen juhlaa. Nykyään joulu on tietysti sitä iloa, onnea, yhdessäoloa, hyväntuulisuutta sekä antamisen, mutta myös saamisen iloa.

Minun jouluuni on aina kuulunut isona osana illuusio joulupukista ja lahjat. Meillä on aina pidetty pitkään joulupukin tarinaa yllä. Eihän meistä lapsista kukaan siihen valkopartaiseen, hyvinsyöneeseen punaiseen pukeutuvaan ukkoon oikeasti enää uskonut teini-ikäisenä, mutta aina meistä jokainen oli mukana, jos joku viitsi pitää tuota tarinaa yllä. Isoisälläni on aina ollut tapana koputella ruokailun loppuvaiheilla pöytään sen alapuolelta. "Kuulitteko!? Tuleekohan joulupukki!?" 

joulu joulukoriste joulupallo joulupukki

joulu joulukoriste

joulu photobooth joulukortti

Kuukauden verran olen jo harkitsevasti ajatellut joulua. Miten sen vietämme, missä sen vietämme ja millä porukalla? Kohta saan kirjoittaa poikien kanssa kirjeet joulupukille ja kasata listan toivotuista lahjoista sukulaisia ja ystäviä varten. Joulun Things To Do -listan kirjoittamisen olen jo aloittanut.

Jos joulusta lähdetään laskemaan taaksepäin, niin täytyy valmistaa ruoat, koristella koti, ostaa tai tehdä lahjat niin omalle porukalle, kuin ystäville ja sukulaisillekin. Tänä vuonna on muistettavana myös useat päiväkodin ihanat hoitajat yhden ihanan perhepäivähoitajan sijaan. Mietin myös järjestäisinkö pikkujoulujuhlan. Lapsiperhetyyppisesti ehkä brunssina vai olisiko se ehkä sittenkin aikuisten ilta? Ehkä se kauimmaisin joulusta, eli ensimmäinen mitä pitää tehdä on joulukortit. Olen jo jonkun aikaa pyöritellyt päässäni ajatusta siitä, millaisia kortteja meiltä tänä vuonna lähtisi. Askarrellaanko jotain lasten kanssa vai otetaanko perinteisemmin kuva lapsista. Tilataan valmiskortit kuvalla ja postitetaan?

Millaisia ajatuksia teillä on jo joulusta? Oletko aloittanut ajatustyön joulusta jo? Mikä on suhtautumisesi jouluun tai joulun aikaan? Onko se sinulle ihanaa aikaa vai lähinnä pakkopullaa? Kuuluuko jouluusi joulukorttien lähettäminen? Millaisia kortteja yleensä lähetät ja oletko aloittanut tämänvuotisten korttien suunnittelun/toteuttamisen jo?

6 kommenttia:

  1. Hahaa.. Ihanaa, että nostit kissan pyödälle. <3 En tiedä kehtaisinko myöntää mutta yksinkertaisesti r-a-k-a-s-t-a-n joulua! :) Olen jo suunnitellut joululahjat ja osa on jo hankittu tai otettu työn alle. Joulukortteja en ole vielä suunnitellut, mutta inspiraatiota olen surffaillut netistä. Apua. Minulle joulu ei todellakaan ole mitään pakkopullaa vaan ihanan inspiraationtäyteinen projekti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi vitsti, sä oot jo paljon pidemmällä <3 en vaan ymmärrä kuinka joku ei voisi r-a-k-a-s-t-a-a joulua :D:D Mäkin vähän jo surffasin inspiraatiota kortteihin. En keksi mitään kivaa kuvausideaa, niin taidetaan mennä askartelulla.. vaikka mun äiti siihen pettyykin ;)

      Poista
  2. Omien lasten myötä mä oon alkanut rakastamaan joulua :D Joulutorttujen marmeladi jo tehtiin omista luumuista, joululehti tilattuna ja muutama lahjakin on valmiina. Hiljalleen siis pieniä ajatuksia kohti joulua :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho! Itsetehty marmeladi, vau!! Tohon mulla on vielä matkaa ;) Tajusin justiinsa, että täytyy laittaa aivot ruksuttamaan joulukalenteriakin :D

      Poista
  3. No ei vielä! Mutta olen kyllä jouluhullu pahimmasta päästä:)

    VastaaPoista

Risuja vai ruusuja? Kiitos kommentistasi!