torstai 3. maaliskuuta 2016

Polar A360 - sohvaperunan musta-tuntuu -arvio.

En todellakaan ole oikea ihminen antamaan minkäänlaista arvostelua Polarin uudesta fitnessmittarista, mutta ihan siinä missä kuka tahansa muukin, olen oikea ihminen antamaan siitä oman mielipiteeni. Mielipiteen, joka perustuu enemmänkin musta-tuntuu -menetelmään, kuin mihinkään oikeisiin faktoihin :) Tämä ei siis ole mainos ja vielä vähemmän maksettu mainos.

Minut tuntevat tietävät, että tykkään kyllä liikkua, mutten ole koskaan varsinaisesti ollut kuitenkaan mikään himoliikkuja. Liikun, koska on pakko. Ja äärettömän usein se tulee tehtyä autolla - koska se nyt vain oon kätevämpää, helpompaa ja ennen kaikkea nopeampaa. Kohta kaksi vuotta sitten sain ensimmäisen aktiivisuusrannekkeeni, Polar Loopin (Polar Loop - aktiivisuusranneke ja Koukussa Loopiin). Halusin sellaisen, koska tykkään seurata graafeja ja verrata juttuja. Ja eihän se pahaksi lainkaan olisi, jos se vielä kaiken lisäksi motivoisi liikkumaan. Ja kyllähän se motivoi, mutta innostus lopahti kuitenkin aika nopeasti. Loopissa on sellainen yksi erittäin tylsä puute, mikä kiukutti oikein kunnolla. Loop laskee aktiivisuuden käden heilutuksesta ja päättelee heilurinopeudesta juoksetko vai käveletkö. Eli:

- Jos pyöräilet, ja vaikka kuinka tuhatta ja sataa menisit, luulee laite sinun "makaavan sohvalla".
- Jos työnnät lastenrattaita kummallakin kädellä, on se sama kuin makaisit sohvalla.

Ymmärsitte varmaan? Eli käden tulee heilua, että Loop ymmärtää sinun tekevän jotain. Toki tämän olisi voinut korjata ostamalla sykevyön (noin 70e) ja kytkemällä sen Loopiin ja muistaa pukea se aina päälle, kun haluat harjoituksen tallentaa. Kyllä minä sitä ajattelin, mutta eipä tullut hankittua. Tai toinen on, että voit ladata puhelimeesi Polarin beat -sovelluksen (samantyyppinen kuin sports tracker) ja laittaa sen päälle harjoituksen ajaksi. Hyvä juttu tämäkin, mutta sitten joka lenkille pitää se puhelinkin ottaa mukaan.

Polarin sanoin: "Polar A360 -fitnessmittari. Mittaa sykkeen ranteesta. Tämä vedenpitävä fitnessmittari on ensimmäinen laite, joka sekä mittaa sykkeen ranteesta että antaa Polarin henkilökohtaisia harjoitusohjeita ja seuraa ympärivuorokautisesti aktiivisuutta. Siinä on myös älykellotoimintoja, kuten älykkäät ilmoitukset ja värikosketusnäyttö."

Todellakin! Nyt kun minulla on tämä, en tarvitse lisäksi sykevyötä, eikä puhelintakaan ole pakko pitää mukana :) Täytyy vain muistaa laittaa rannekkeesta harjoitus päälle. Se, mikä on kuitenkin vielä itsellänikin hämärän peitossa on, että laskeeko ranneke päivittäiseen aktiivisuuteen pelkästä harjoitusten sykkeestä jotain vai pitääkö edelleen saada heiluriliike aikaiseksi, jotta prosentit nousee.


Yllä on viikottainen aktiivisuus helmikuun vikalta viikolta. On pylväsdiagrammia ja kerrotaan kuinka kauan viikosta olet nukkunut, seissyt, istunut, kävellyt tai juossut. Viikon kokonaissaldo askelille on 127731 (keskimäärin päivässä 18247) ja lukua painamalla kertoo sovellus askelmäärän kilometreinä (51,9km). Missään kohtaa ei kuitenkaan voi mielestäni tallettaa omaa askelpituuttaan, jolloin tuo on hyvinkin suuntaa-antava lukema. 

Päivittäinen aktiivisuus näytetään alla olevan mukaisesti. Sydämet merkkaavat tehtyä harjoitusta ja harjoituksen tiedot saa esiin painamalla sydäntä.


Alla on kuva siitä miten sovellus näyttää harjoituksen. Jollekin asiaan enemmän vihkiytyneelle tämä varmasti kertoo enemmänkin, mutta minä kun en oikein ole vielä perehtynyt sykkeisiin tai sykealueisiin, niin en suurestikaan tästä ymmärrä. Mutta kiva sitä on seurata ja ainakin nyt minulla on jonkin sortin dataa siitä millaista viivaa oma sykkeeni piirtää esimerkiksi joka tiistain kuntopiirissäni.


Ja alla vielä kuva siitä, miltä näyttää kuukausiyhteenveto. Helmikuussa kuljin rannekkeen mukaan lähes 211 kilometriä, joka muuten on askelina 437783. Keskimäärin siis helmikuun aikana päivittäinen askelsaldoni oli hieman reilut 15000.

Minun rannekkeeni on asetettu sille alhaisimmalle treenitasolle, koska päivätyöni on toimistotyötä, jossa istun suurimman osan päivästä. Nyt kuitenkin pari kuukautta näitä diagrammeja tuijotellessani olen harkinnut nostavani tuota tasoa siihen seuraavan, jolloin jo päivittäiseen sataanprosenttiin pääseminen vaatii hieman enemmän. Ehkä tätä kautta voisin myös kasvattaa motivaatiota?

 
Sitten vielä muutama miinuspuoli A360 versiosta:
- näyttö aktivoituu välillä turhankin herkästi, häiritsee esim. yöllä
- ranneke venyy käytössä, ja jo parin kuukauden käytön jälkeen joudun laittamaan sen kireämmälle kuin aikaisemmin. Onneksi kuitenkin laitteeseen saa ihan kohtuuhintaisia (s. 25e) vaihtorannekkeita.
- ranneke aukeaa välillä normiaskareissa ja vaarana on, että ranneke putoaa
- latausluukku irtoaa paikoiltaan lähes aina ja saan sitä aina uudelleen asetella paikoilleen

14 kommenttia:

  1. Vau! Kuulostaa kyllä varsin hyvältä laitteelta ja suorituksetkin näyttää hyviltä. Minusta 15000 askelta päivässä on paljon.. :) Minulla on aiemmin ollut sellainen vastaava (Jawbone) joka ei mitannut sykettä ja siinä oli kyllä puutteita. Nyt olen kyllä miettinyt tuollaisen uudemmanlaisen laitteen hankkimista.. Ehkä se olisi hyvä synttärilahjatoive nyt kevääksi :)

    Ja ehdottomasti nostat tavoitetasoa jos helposti pääset tämän nykysein tason mukaisiin tavoitteisiin..!! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskushan on väitetty, että päivittäin pitäisi normaalisti kulkea 10000 askelta (ihan jokaisen), mutta nyt ihan vähän aikaa sitten jostain luin/kuulin, että se on turhan alhainen lukema. Tiedä häntä sitten oikeasti mikä on asian laita. Ja kai nääkin on yksilöllisiä juttuja, mutta tuskin kukaan voi liikaa liikkua ;)

      Check! Taso nostettu!

      Poista
    2. Hyvä sinä - tsemppiä seuraavalle tasolle! :)

      Mä mietin kyllä, että tuo 10.000 askelta oli minulle aika paljon. Muistaakseni minulla oli keskiarvo vain jotain 8500. Vaikka treenaan niin saatan olla salilla tai uimassa eikä siellä nyt varsinaisesti mitään askelia tule otettua. Tietty niinä päivinä kun kävin juoksulenkillä niin määrä toki ylittyi. Noh, anyways - kai tässä itsekin pitäisi skarpata. Hihii.. :)

      Poista
  2. Samaa laitetta harkitsen hankittavaksi. Itsellä jo ranteesta sykkeen mittaava Samsungin Gear fit, jossa kuitenkin aika rajalliset toiminnot ja mm. kalorinkulutus ihan metsässä. Kysyisinkin, oletko seúrannut A360:ssa kalorinkulutuksen paikaansa pitävyyttä? Näyttääkö mielestäsi edes suht oikein treenatessa? Muitakin havaittuja hyviä/huonoja puolia olisi kiva kuulla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Seuraan kyllä jonkun verran kalorikulutusta, mutten osaa sanoa juuta tai jaata sen kummemmin sen paikkaansa pitävyyteen. Mulla kun ei ole mitään vertailupohjaa asialle, enkä oikeastaan tiedä mikä olisi edes oikein laskettu kulutus :D Nopean googlettelun perusteella aika perus kalorikulutus keskitehoisessa kuntopiirissä olisi jotain 200 ja 300 väliltä. Tuossa ylempänä on tuo yksi kuva omasta harjoituksestani ja sille tämä A360 väittää kulutukseksi 280. Sen puolesta ollaan siis lähellä totuutta.

      Ehdoton hyvä puoli on tosiaan se, että rannekkeesta pystyy laittamaan harjoituksen päälle, eikä ns. lisävaruisteita harjoituksen tallentamiseen tarvita. Tykkään myös siitä, että kellonäyttöä voi vaihtaa, eikä näytön tarvitse kaikille olla sama. Plussaa myöskin aiempaan Polarin Loopiin verrattuna on, että latausjohdon pää on perus microusb, jolloin useampi johto sopii laitteeseen eikä vain se yksi tietty mikä tulee paketin mukana :)

      Huonoja puolia listasinkin jo tämän kirjoituksen loppuun, mutta jos oikein kaivelen mieltäni vielä, voisin toivoa rannekkeeseen gps -anturia tms. joka myöskin piirtäisi kuljetun matkan kartalle. Tosin en ole vielä oikein keksinyt, mitä sillä toiminnolla oikeasti tekisin :)

      Toivottavasti näistä ajatuksista oli apua sinulle, kivaa kevättä!

      Poista
  3. Kiitos, vastauksesta oli apua kyllä :) Taidan saada A360:n syntymäpäivälahjaksi - tuskin maltan odottaa että pääsen käpistelemään ja testaamaan sitä. Samsungin Gear fit on sekin käytössä ollut ihan kiva "aloituskappale" mutta tuntuu nälkä kasvavan syödessä ja Polarissa näyttäisi olevan jo huomattavasti enemmän toimintoja yms. :) Tavis kuntoilijana mitään hifistely laitetta en hae mutta A360 näyttäisi kyllä ominaisuuksiltaan olevan itsellenikin sopiva. :)

    VastaaPoista
  4. Voit asettaa rannekkeen yöksi "älä häiritse" asentoon, jolloin ei välky yöllä. Eli paina sivussa olevaa nappia pohjaan, kunnes tulee kuvavalikko, josta valitset nukkumaan mennessä kuun. Muista poistaa herätessä. Samalla ranneke analysoi sinun nukkumista

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hassua, mutta mä löysin tuon valikon vahingossa tässä ehkä kaksi viikkoa sitten ja huomasin sieltä, että rannekkeen saa tosiaan asetettua tuohon "yötilaan" :D Mutta nyt mä olen jo niin tottunut tohon, ettei se enää edes häiritse :D

      Poista
  5. Mulla on ollut hakusessa jo pitkään sellainen aktiivisuusranneke, joka rekisteröisi askeleet myös vaunuja työntäessä. Toi vanha kun ei sitä tee - pitää juurikin yhdellä kädellä työntää vaunuja, jotta kaikki askeleet rekisteröityisi. Mutta siis onko tässä Polarissa nyt sitten niin että se rekisteröi ne askeleet, vaikka pidät molempia käsiä vaunun aisalla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Ei tämäkään ranneke laske askelia (luullakseni mikä tahansa rannekkeista laskee askeleet heiluriliikkeestä), mutta koska voit laittaa sen vaunulenkille lähtiessäsi suorittamaan urheilua (esim. kävely) tallentaa se dataa sydämen sykkeesi mukaan ja antaa näin arvion kuljetusta matkasta ja treenin rankkuudesta. Toki tätä voi sitten vielä tehostaa käyttämällä samalla puhelimeen saatavaa Polarin aplikaatiota, joka tallentaa taas tarkasti kuljetun matkan gps:n avulla.

      Se, osaako polarin ohjelma yhdistää nämä kaksi tietolähdettä on vielä minullakin tutkinnan alla, ja jäi vähän omaan arvoonsa aikanaa. Itse asiassa minulle silloin riitti se, että sain edes suuntaa-antavan datan kuljetusta matkasta käyttööni.

      Poista
  6. Heippa! Hommasin itselleni myös tuon laitteen ja olen tässä silmäillyt kiinnostuneena muidenkin kokemuksia A360stä. Yksi asia kuitenkin mietityttää, enkä ole huomannut kenenkään kommentoineen asiaa. Oma Polarini näyttää heti aamusta kun olen vasta nousemassa, että kaloreja olisi jo kulunut, tänä aamuna lukema huiteli noin 600 kalorin tienoilla. Alkaa epäilyttämään tuo laskurin todenperäisyys tällä menolla... :D Näyttääkö sun Polar aamulla noustessa nollia kaikissa mittareissa, vai ootko törmänny samaan asiaan itse? Vai pitäisiköhän kokeilla laitteen palauttamista tehdasasetuksiin jos tuo auttaisi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt täytyy myöntää, etten ole koskaan kiinnittänyt huomiota tuohon, mutta voisinkin katsoa tota tarkemmin tiistai-aamuna. Juuri tällä hetkellä ranneke on töissä ja siksi en saa kerrottua mitä minun mittarini näyttää jo huomenna :D

      Poista
    2. Kyllä ne kalorit on varmaan suht oikein, kun kuluuhan nukkuessakin kaloreita.

      Poista
    3. Näin se taitaa tosiaan olla, mäkin sain kulutettuja kaloreita omaan mittariini yön aikana :)

      Poista

Risuja vai ruusuja? Kiitos kommentistasi!