perjantai 27. marraskuuta 2015

DIY: Valkoinen räsykori + etäisesti ohjetta muistuttava sepustus.

Olkoon tämä nyt sitten nimeltään räsykori, kun tuo mieheni sen sellaiseksi meni nimeämään. Näin joskus videon siitä, miten leikataan lakanasta helposti ja nopeasti matonkudetta. Ajattelin heti, että tätä täytyy oikeasti kokeilla, koska nythän keksin miten hyötykäytän vanhoja ja ehkä jo jostain kohtaa rikkinäisiäkin lakanoita.


Ryhdyin tuumasta toimeen tällä viikolla ja leikkelin yhden aluslakanan videon ohjeen mukaisesti kuteeksi. Tai oikeastaan leikkasin siitä vain puolet, kun en jaksanut innostua leikkaamaan loppuun asti ja polte päästä kokeilemaan tuon virkkausta oli aivan järkyttävän kova ;)

Oikeastaan kaikissa hommissa ne esivalmisteluthan on ihan hanurista? Esimerkiksi: tykkään tosi paljon maalata, siis seinää, huonekaluja you name it, mutta ne esivalmistelut!! Suojaaminen, peseminen, listojen irroitus, teippaukset, hionta.. argh! Sillä tavalla minä olen enemmän niitä toiminnan naisia, että aina mielummin annan nämä hommat jollekin muulle ja tulen itse paikalle hoitamaan sen itse työn :D Ihan kuin se niinkään aina onnistuisi, hahah!


No mutta, matonkuteen leikkaaminen oli näitä pakollisia ja vähän ärsyttäviäkin esivalmisteluja virkkausta varten ja hommaa ei kyllä yhtään helpottanut se, etten laiskuuttani jaksanut hakea alakerrasta tekstiilisaksia, vaan panin menemään (tylsillä) keittiösaksilla.


Lopetin leikkaamisen lakanan puolessa välissä ja totesin, että eiköhän tälläkin määrällä jo sopivan kokoinen kori tarpeeseeni tule :) Kerin kuteen kerälle ja kaivoin esiin ISON virkkuukoukun. Kiitos vaan Johannalle koukkujen lainasta, täällä ne on vielä lainassa ja palautan ne ihan tuota pikaa.



Halusin kokeilla neliökorin virkkausta ja katsoin netistä pari ohjeen tynkää asiasta. Siitä sitten vaan virkkaamaan! Tein alkuun lankalenkin, johon virkkasin kahdeksan kiinteää silmukkaa. Kiristin lenkin ja suljin kerroksen piilosilmukalla. Aloitin seuraavan kerroksen ketjusilmukalla ja sen jälkeen tein *yksi kiinteä silmukka, seuraavaan silmukkaan kolme kiinteää silmukkaa* toistin *--* vielä kolmesti ja suljin kerroksen piilosilmukalla. Silmukat mihin tuli kolme kiinteää ovat neliön kulmat.

Tästä eteenpäin jokainen kerros aloitetaan ketjusilmukalla ja tehdään kiinteitä silmukoita yksi kuhunkin edellisen kerroksen silmukkaan, kunnes päästään kolmen silmukkaryppään keskimmäiseen silmukkaan. Siihen tehdään taas kolmen silmukan rypäs ja näin kulmista tulee kauniit ja tasaiset. Jokainen kerros päätetään piilosilmukkaan ja kerroksia tehdään niin monta kuin halutaan korilla olevan kokoa.




Vähän luonnostelin paperille sitä piirrettyäkin (piirretty on nimittäin aina helpompi ainakin omasta mielestäni ymmärtää) ohjetta tästä, mutta parista luonnoksestani tuli niin järkyttävän vaikealukuisen näköisiä, etten uskaltanut teille niitä näytille laittaa. Periaate on kuitenkin se, että jos aloituskerros on tuo kahdeksan kiinteää silmukkaa lankalenkkiin ja siitä seuraava on ensimmäinen kerros, niin ensimmäisellä kerroksella lisäysten väliin tulee yksi kiinteä silmukka. Toisella niitä tulee kolme ja kolmannella jo viisi. Eli aina tulee kaksi uutta silmukkaa virkattavaksi yhdelle sivulle.

Korin reunojen virkkaus kannattaa aloittaa "taitekerroksella", jolloin seinustat lähtevät kivasti nousemaan kerralla ylös ja pohjan reunoista tulee jämäkät. Korin laitoja virkatessa ei tehdä enää lisäyksiä ja korin korkeus määräytyy täysin omasta tahdostasi. Kun korin korkeus on mielestäsi sopiva, virkkaa vielä viimeiseksi reunan huolitteleva piilosilmukkakerros. Päättele ja nauti kättesi tuotoksista, sekä voittajafiiliksestä, jos et katkonut prosessissa yhtäkään virkkuukoukkua! :D

Aikaa kokonaisuudessaan korin tekoon meni arviolta neljä-viisi tuntia.




4 kommenttia:

  1. Oi vau!! En kestä miten reipas olet ollut.. :D Minkälaisella koukulla muuten virkkasit - miten isolla..? Jos olisi aikaa, tää olisi aivan ihana joululahja-projekti Ihan jos vaan sellaisen 10 kappaletta jaksaisi väsätä.. Hihii.. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pyh ja pah! ;) koukku oli joku kymppi tai vieläkin suurempi, en muista eikä siinä koukussa tunnu missään lukevan kokoa. Mutta kokeilemalla sen oikean koon löytää, tai ainakin niin minä löydän kokeilen ja sitten totean onko hyvä vai liian pieni tai mahdollisesti jopa liian iso :D

      Poista

Risuja vai ruusuja? Kiitos kommentistasi!