maanantai 26. lokakuuta 2015

Kenkäkriisi.

En ole suuri kenkien hamstraaja, mutta tottakai tykkään kivoista kengistä. Omaa silmää mielyttävistä ja mikä tärkeintä - hyvistä jaloissa.

Nyt minulla on kuitenkin kenkäkriisi! Minulta puuttuu syyskengät. Yhdet sellaiset, tai vaikka kahdetkin. Ihan kaikkea ei varmaankaan pysty saavuttamaan vain yhdellä parilla.

On kesäkenkää, kesäistä avokasta, lenkkaria ja talvisaapasta, mutta ei yhtään umpinaisempaa  kävelykenkää tai arkikäyttöön sopivaa (mun tyylillä se tarkoittaa ei-niin-korkeata korkoa) saapasta.

Taas tänä aamuna tuskailin, että mitkä kengät yhdistän muuhun pukeutumiseeni. Kokeilin kaikki ja totesin ettei mitkään sopineet housuihin, mitkä minulla oli jalassa. Housujen vaihto ja uudestaan kenkien läpikäynti. Kun en ota huomioon peruscrocseja niin minulla on ehkä 13 paria kenkiä. Tämän aamuisen nopean inventaarion tuloksena voisin heittää samantien menemään noista viidet.

Koen, että jalkani muodon ja koon vuoksi minun on todella vaikea löytää hyviä kenkiä. Pieni jalka leveällä lestillä. Ei ihan helpoin homma, ellei sitten astu johonkin alalle vihkiytyneeseen kenkäkauppaan sisään, missä muuten hinnatkin on vähän eri luokkaa kuin "sittarissa". Jos löydän hyvännäköiset kengät, niin yleensä koko ei sovi minulle. 36 on yleensä muuten hyvä, mutta turhan kapea. 37 taas saattaa olla juurikin hyvänkokoinen leveydestä, mutta sitten pituutta onkin jo aivan liikaa ja kenkä tuntuu isolta. Useimmiten näissä tilanteissa ei myöskään pohjallinen auta, kun vaikkakin se tekisi kengästä oikean mittaisen, tekee se myös yleensä lestistä  kapeamman ja matalamman. Näin ollen kenkä puristaa jalkapöydän kohdalta.

Haluni ja tarpeeni olisikin peruskävelykengät. Ei tasapohjaiset, mutta ei myöskään kovin korkeakorkoiset. Nauhalliset tai nauhattomat - ihan sama, kunhan ne olisi muuten hyvät.

Haluni olisi myös löytää saappaat. Ehkä vähän ratsastussaappaan tyyppiset. Leveä korko, eikä mitenkään tosi-korkeat. Ruskeat väriltään. Saappaiden löytämisessä on yksi lisämitta, mikä on kriittinen. Useimmiten saappaiden varsi on liian pitkä minulle. Kuten olen kertonutkin jo aiemmin, olen hieman lyhyemmäksi jäänyt ja olen saanut kasvatettua vartta sen 152 JA PUOLI senttiä. Täten säärtä tässä kehossa on nilkasta polveen juuri ja juuri 30cm (toki kertaa kaksi ;D ). Ja suurin osa saappaista on tehty pidempiä sääriä ajatellen.

Ei kellään olisi antaa vinkkiä siitä, mihin kenkäkauppaan suuntaan kulkuni?

6 kommenttia:

  1. Samaistun ^^

    Hm.. Vaikea kyllä sanoa mihin kenkäkauppaan sitä kannattaisi suunnistaa :D

    Minä olen painunut myös syyskenkä ongelman kanssa, mutta ajattelin mennä tämän syksyn läpi ohuemmilla ugeillani sekä lenkkareillani :)

    Tsemppiä kenkien metsästykseen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mulla oli pitkään yhet tosi hyvät, juuri tähän tarkoitukseen olevat kengät, mutta mä kulutin ne puhki. Muistan kuinka äitini osti ne minulle vanhojen tanssi kengiksi.. eli se oli ehkä joskus vuonna 2000. Ai kaamee! Vitsit siitä on pitkä aika :D Heitin ne kengät roskiin vasta ehkä vuosi sitten.

      Mulla on semmoi mielikuva, että ne olisi ollut Haloselta tai Stockalta. Täytyy varmaan mennä siis niiden kauppojen valikoimaa pällistelemään.

      Poista
  2. Sama täällä. Tilasin just Zalandolta kolmet ruskeat matalakorkoiset nilkkurit sovitukseen. Toivottavasti edes jotkut käy. Mullakin on leveä lesti ja tosi herkästi kipeytyvä akillesjänne, joten kenkien pitäisi olla kyllä tosi mukavat jalassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah! Mäkin tilasin Zalandolta joitakin viikkoja sitten saappaat sovitukseen, mutta palautin kummatkin. Liian korkea varsi. Nyt taas kävin Boozt.comin ja Zalandon tarjonnan läpi ja mietin, että jaksaisko taas tilata (ja pettyä) :D

      Peukut pystyyn, että sulle jotkut noista on hyvät!

      Poista
  3. Hyviä kenkiä ei voi olla liikaa.. Oikeastaan minusta tuntuu, että vain murto-osa hankkimistani kengistä ovat sitten loppujen lopuksi kovassa käytössä. Eccon kengät ovat minun lestille olleet aina sopivia ja tiedän, että ne oavt laadukkaita. Muutamina vuosina minulla oli myös käytössä yllättävän hyvät Lacosten mustat syyssaappaat. Niissä oli sellainen ribbikankainen varsi jota pystyi taittamaan tarpeen mukaan.. Tsemppiä vaan sitten etsintöihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle ainakin käy noin, että ostan "hulluna" kenkiä (varsinkin kesällä) ja sitten huomaan, etten ole ollenkaan käyttänyt niitä. Tai sitten ostan halpiskengät, jotka on oikein hyvät juuri uutena, mutta kun olen käyttänyt niitä vaihtelevasti kuukauden päivät huomaan että ne on venyneet ja menettäneet muotonsa (ja hohtonsa).

      ps. Stockan tarjonta käyty läpi, mutta ei vaan natsannut.

      Poista

Risuja vai ruusuja? Kiitos kommentistasi!