torstai 11. kesäkuuta 2015

Mitä teet vanhoille vaatteille?

Minä ainakin joudun käymään vaatekaappiani paristi vuodessa läpi. Viikkaan vaatteet uusiin pinoihin ja heitän vanhat pois. Tai no vanhat ja vanhat, sellaiset mitä ei ole tullut käytettyä pitkään aikaan. Nyt taas kävin vaatekaappini läpi vaate vaatteelta ja sain ison kassillisen poisvietäviä kasaan.

Voisinhan niistä saada yhteensä useammankin euron, mutta kun en jaksa. Se on aina sellaista päätöntä sumplimista lähes jokaisen ostajan kanssa ja lahjottaakaan en tahdo, ellen sitten vie jonnekin pelastusarmeijalle tms. Jos sanoisin, että tässä olisi, saa tulla meiltä kotoa hakemaan, niin kohta kasvattelisin harmaita hiuksia kun ihmiset eivät joko ilmoita itsestään tai sitten tulevat ilmoittamatta tai sanovat ottavansa, mutta eivät tule hakeamaan jne. lista on loputon.

Helpoimmallahan pääsisin viskomalla nuo roskikseen. Ihan sinne sekajätteen sekaan, mutta kun noista iso osa on kuitenkin käyttökelpoista ja jotenkin tuntuu tosi tyhmältä viskoa niitä sinne. Ja toki tiedän, ettei ne edes sinne kuulu.

Kierrätyshän on tämän hetken trendi ja se miten tehdään vanhasta uutta. Mitähän saisin aikaiseksi, jos leikkelisin varsinkin trikoopaidat suikaleiksi ja sitten vaikka virkkaisin niistä jotain? Tai sitten lahjoitan johonkin.

Mutta minne? Mitä te teette vanhoille vaatteille?

8 kommenttia:

  1. Mä juuri pohdin, että voisin leikellä trikoopaitoja suikaleiksi ja virkata koreja tai maton. Mä oon viennyt vaatteita uff:n laatikkoon ja joitain parempia antanut äidilleni, joka on myynyt ne oman kirppisloossinsa ohessa. Nyt mulla on taas valtavasti turhia vaatteita ja mietin jälleen, mitä teen niille. Ehkä uff:n sijaan voisin harkita jotain muutakin lahjoituskohdetta, joka tukisi apua tarvitsevia Suomessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä mietin tietkö tuota ihan samaa! Siis että virkkaisin esim. koreja :D

      Poista
  2. Kierrätän mahdollisuuksieni mukaan, olen myynytkin jotakin kirpputorilla. Pois en ole vuosiin heittänyt mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun täytyy nostaa hattua, että jotkut jaksaa myydä. Itse olen pari kertaa käynyt itsepalvelukirppiksellä myymässä ja tehnyt havainnon, että huonosti vaate käy kaupaksi. Tai ehkä ne mun 1-2e paidat on olleet liian kalliita :D Housuja mun on tosi vaikea myydä, koska lähes kaikki olen lyhentänyt itselleni sopiviksi.

      Poista
  3. Minä vien punaiselle ristille. Nyt tarvitaan kaikenlaisia vaatteita kriisialueille, kuten esim Nepaliin. Älä vaan roskiin heitä. Ensi vuonnahan ei vaatetavaraa saa enää laittaa sekajätteeseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitäisikin ottaa selvää missä on lähin spr:n piste, minne voisi viedä. Mies oli jo viemässä niitä tuossa lähellä olevan kierrätyspisteen vaatekeräyslaatikkoon, mutta kertoi, että siellä olisi ollut kovin tarkat lajittelusäännöt. Täytyykin ihan tutkia asiaa enemmän.

      Pelastusarmeijalle olen joskus jotain vienyt.

      Poista
  4. Mun vaatekaapista lähtee osa suoraan vanhimman tytön kaappiin aina kun käyn sitä läpi. Loput sitten vien ihan live kirppikselle, nytkin on paikallisella kirppiksellä pöytä kaksi viikkoa. Pyrin hinnoittelemaan niin että menevät mahdollisimman hyvin kaupaksi. Sitten ne mitä siellä ei mene, olen vienyt spr:n kirppikselle joka on tuossa ihan meidän lähellä. Mutta nyt kyllä päätin että ens kerralla työnnän loput mielummin vaikka uffin konttiin kuin sinne. Siellä se nainen nenäänsä nyrpistellen kyseli onko nää nyt varmasti käyttökelpoisia kun viimeksi sinne ison satsin vein vaatetta, ja vieläpä iso osa merkkivaatteita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Välillä oikeasti kyllä tuntuu, että kierrätettävän vaatteen tulisi olla lähes uusi tai ainakin uudenveroinen. Ymmärränhän minä ettei rikkinäisiä tai tosi kulahtaneita kukaan halua, mutta kierrätyksestä menee mielestäni vähän maku, jos lähes priimakuntoinen vaate ei kelpaa vain siksi, että se ei nyt ole ihan tätä päivää, vaan jo pari vuotta vanha.

      Poista

Risuja vai ruusuja? Kiitos kommentistasi!