keskiviikko 3. kesäkuuta 2015

Kesäkroppa.

Kesäkroppa valmennuksen kuuden viikon ajanjakso tuli päätökseen. Ruokavalioni olen saanut muokattua aika kivasti uuteen uskoon tämän myötä, vaikkakaan suuria muutoksia se ei vaatinut. Olen lisännyt kasvisten määrää reilusti ja vähentänyt hieman hiilareita. Juon nykyään reilusti vettä päivässä ja kiinnitän huomiota herkkuihin. Totaalikieltäytyjä en ole, koska se ei todellakaan sovi minulle. Herkkupäivä olisi siis hyvä istuttaa johonkin kohtaan, mutta en ole vielä varma olisiko sen hyvä olla kerran viikossa vai vaan kaksi kertaa viikossa. Olen myös miettinyt, mitä kaikkea siihen herkku -sanan alle kuuluu, eli pitäisiköhän ihan tehdä asiasta lista.


Kuljen pääsääntöisesti kaikki matkani autolla ja pyrin kiinnittämään huomiota hyötyliikunnan valintoihin sen verran kuin se on mahdollista. Töihin mennessä esim. parkkeeraan auton mielummin kauemmaksi kuin lähemmäksi. Työpaikkani on erään rakennuksen kuudennessa kerroksessa ja portaita alhaalta ylös on reilut 130. Keskimäärin kuljen portaat ylös sekä alas 2,5 kertaa päivässä. Valitsen siis portaat hissin sijaan.

Minun kuusiviikkoinen venyi siis kahdeksan viikkoiseksi, mutta lähinnä vain kuntoilun osalta. Lähes pari viikkoa meni tuossa keskellä flunssaillessa, niin pysyin ihan hyvin ruokavaliollisesti ruodussa.

Toisaalta oli hyvä huomata, että muutosten tapahtuminen kehossa ei loppunut siihen, kun ylimääräinen liikunta loppui. Totesin siis enstistä enemmän olevan ruokavaliolla merkitystä ja oikeasti niiden pienten asioiden vaikuttavan.

Harmittaa etten ottanut alkuun kuvia itsestäni. En ottanut, koska ajattelin etten kuitenkaan onnistu. Nyt minusta tuntuu, että parhaiten oma silmäni näkisi muutoksen juurikin kuvissa. Näenhän minä muutoksen mittanauhan ja vaa'an lukemissa sekä vaatteissa, mutta peilistä en näe sitä ja siksi se tuntuu epätodelliselta.


Varovainen tavoitteeni oli kohottaa kuntoa eli saada selvästi parempi testitulos kotikuntotestistä valmennuksen lopulla kuin mitä se oli alussa. Ja toki pudottaa painoa. Painonudotukselle en asettanut varsinaista tavoitetta, mutta ajattelin että kolmekin kiloa olisi jo hyvä. Kotikuntotestissä oli kolme vaihetta ja kutakin liikettä tehtiin minuutin ajan niin monta kuin ehti - tekniikasta tinkimättä. Sen lisäksi tehtiin kolmen minuutin askellustesti. Toistojen määrä minuutissa kertoi sitten iän kanssa sen mikä on lähtökuntotaso. Sain kaikista neljästä kategoriasta kustakin kolme pistettä eli yhteensä 12. Kunto luokitellaan keskitasoksi asteikolla, jossa keskitasolle yltää/jää 8-12 pisteellä. Olin siis jo alkuun omasta mielestäni lähes seuraavalla (hyvällä) tasolla ;)

Kaikissa muissa liikkeissä paransin selvästi tulosta, paitsi vatsoissa. Tai paransin minä niissäkin - yhden toiston verran :D Punnerruksissa (naisten) parani toistot 27 ->34, vatsoissa tosiaan se yksi (25 -> 26), tuolikyykyssä 35 ->51 ja askelluksessa 90 -> 102. Lähtötasoni oli jokaisessa kategoriassa tasaisen varma keskitaso, jota paransin enemmän kuin olisin itsekään uskonut. Punnerruksista sain hyvän, vatsalihakset jäi keskitasolle, tuolikyykyssä ylsin erinomaiseen tulokseen ja lopuksi vielä askelsinkin erinomaisesti.

Lopputuloksena ylsin kokonaispisteissä ERINOMAISEEN :D Jos alkuun jäin yhden pisteen turvin keskitasolle, niin nyt lopussa pääsin parhaimpaan luokkaan myöskin sen yhden pisteen turvin. Erinomaisen pistehaarukka on 17-20.


Kun niitä kuvia ei ole, niin mites ne muutokset siinä mittanauhassa tai vaa'assa sitten näkyvät? Tämän verran on pudonnut tai hävinnyt mitoista sitten huhtikuun puolenvälin:

Rinnanympärys -7cm
Vyötärönympärys -7,5cm
Lantionympärys -5,5cm
Käsi hauiksen kohdalta -3,5cm
Reisi -4,5cm
Paino -4,8kg

Rinnanympäryksestä hävinnyt mitta on todennäköisesti alakanttiin ilmoitettu. En alkuun mitannut rinnanympärystä, vaan aloin seuraamaan sitä vasta kolmen viikon jälkeen valmennuksen aloituksesta, kun huomasin sen vaatteista pienentyneen.

Olen äärettömän tyytyväinen jo tähän alun hyvään menestykseen ja nyt haluan asettaa itselleni lisää tavoitteita. Alan olla hyvin lähellä normaalipainoani, joten tiedän, että muutokset alkavat olla vaikeamman prosessin takana eikä pelkästään oikeanlainen syöminen riitä. Suurin yllättäjä tämän "kuuden viikon" aikana on kuitenkin painon putoaminen. En uskaltanut edes kuvitella, että voisin päästä tässä ajassa painoni kanssa vitosella alkaviin lukuihin, mutta niin vaan pääsin :)

Pidemmän tähtäimen tavoitteeni olisi saavuttaa painoksi 57 ja mikä tärkeintä - saada se oikeanlaisella lihas-rasvasuhteella. Montaa kiloahan tuohon ei ole, mutta jotta siihen pääsen niin, ettei vatsakumpua jää on minun keskityttävä juurikin tuohon keskivartaloon. Katsotaan mitä tuleva kesä ja kärpäset tuovat tullessaan. Monen monta morkkista ja retkahdusta varmasti, mutta toivottavasti myös onnentunteita ja onnistumisia :)

Kaikki kesäkroppa valmennukseen liittyvät kirjoitukseni löytyvät kesäkroppa tunnisteen alta.

2 kommenttia:

  1. Etsi joku kuva muutaman vuoden takaa ja vertaa sitä tähän hetkeen. Ota kuvat nyt ja sitten kuukauden päästä niin huomaat kuika olet kehittynyt :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta muuten, kiitos :D Tosin kauheen montaa kuvaa ei löydy, kun jostain kumman syystä mua harvoin niissä kuvissa näkee. Mä olen siellä kameran toisella puolella :)

      Poista

Risuja vai ruusuja? Kiitos kommentistasi!