torstai 7. toukokuuta 2015

Se sellainen aamu, kun kaikki menee päin p*rsettä.

Tänään oli taas se sellainen aamu. Heräät herätyskelloon (klo 5:45) ja olet väsynyt. Tosin väsynyt minä olen joka aamu herätessäni, mutta tänään olin vieläkin enemmän. Torkuttelu ei ole enää minun juttuni, joten suljin silmät vielä hetkeksi ja sanoin päässäni itselleni: "nouse ylös, muuten nukahdat uudestaan".

Nousin ja menin keittämään kahvia. Sain äärettömän maukkaan aamupalani (rahkaa ja mehukeittoa. Niin ja se kahvikupillinen) eteeni. Istuin ruokapöydän ääreen. Kuulin kuinka D heräsi ja huuteli _meidän_ sängystä. Aamupala sikseen ja vaihtamaan aamuäreälle pojalle heti vaippaa.

En tiedä miksi, mutta lähes joka aamu käymme D:n kanssa saman taistelun. Hän ei halua vaihtaa vaippaa ja minä haluan sen vaihtaa. Muuten saisi poika puolestani olla pidempäänkin vaipassaan, mutta kun aina se vaippa on täysi ja vaarana on, että kosteus tulee läpi. Tänäkin aamuna tuli, kun tappeluksi astihan tuo vaihto meni. Yritin vielä epätoivoisesti maanitella poikaa potalle, mutta vastaukseksi sain erittäin topakan EI! Kuiva vaippa ja kuivat vaatteet. Huudon, potkimisen ja lyömisen kera. Huom! huudosta, potkimisesta ja lyömisestä oli vastuussa D, en minä ;)

Tässä aamushowssa olisi lähes ihme, jos O ei heräisi. Joten, kun olin saanut D:n "valmiiksi" aloin käskyttää O:ta pissalle yms. Takaisin ruokapöydän ja sen ah, niin maittavan aamupalan ääreen. Pojat pelleili ja kiukutteli aamupalalla. Isälle sanottiin heipat ja lähdettiin mekin valmistautumaan. Ihan kuin se koko aikaisempi ei olisi jo ollut sitä.

Menimme pesemään hampaita ja minä jäin meikkaamaan, kun pojat karkasivat yläkertaan. Koitin niitä kyllä huudella alas vaihtamaan päivävaatteita päälleen, mutta paskat. Eivät tulleet. Meikkasin ja vaihdoin omat vaatteet. Useamman kerran huutelin poikia takaisin alas, kunnes hermo meni ja karjasin. Pojat tulivat. O vaihtoi suhteellisen kiltisti ja suuria ihmettelemättä vaatteet. D venkoili, pakoili, potki, huusi ja nauroi ivallisesti (kyllä! tuo alta kaksivuotias osaa senkin taidon ;) ) Sain pojalle sukat ja housut jalkaan vain todetakseni, että uusiksi meni! Tällä pojalla oli nimittäin tavara toimitettu vaippaan, joten pyllypyykille marsmars!

Silloinkin piti pojan tapella vastaan. En edes oikeastaan tiedä miksi. Kai tämäkin on taas niitä vaiheita, joita ihmisen ja varsinkin lapsen elämä on täynnä. Olenkin tainnut jo aiemminkin todeta, että ainahan on joku vaihe päällä ja useimmiten edellinen ei ehdi päättyä, kun seuraava jo alkaa.

Lähes aikataulussa alkoi ulkovaatteiden pukeminen. Kummallekin housut, takit, hanskat, kengät, pipot ja kaulurit. Niin ja muovipussiin mukaan kuravaatteet. O:lla on tapana hölöttää koko ajan. Tainnut varmaan äitiinsä tulla puheliaisuudessaan, mutta isäänsä se varmaan tulee sitten siinä, ettei osaa tehdä kahta asiaa samaan aikaan ;) Eli pukeminen unohtuu, kun ääntään pitää käyttää.

D taas ei suostunut puettavaksi ja itsehän tuo ei vielä osaa. Poika heittäytyi eteisen lattialle huutamaan ja minä keskityin auttamaan O:ta. Joka ei muuten apua tarvitse, kuin muistutuksen joka toinen minuutti: "pue"! Samassa D keksi, että hän haluaa jatkaa aamupalaansa (joka oli jo syöty) ja lähti kipuamaan portaita ylös. "Peipää, peipää". Poika toisti mennessään. Ei muuta kuin karu toteaminen, ettei aamupalaa tarjoilla tässä hotellissa enää tänä aamuna. Väkipakolla puin huutavan ja kiemurtelevan lapsen. Huomasin, että O oli unohtanut pukea ulkoiluhousut, joten jätin ne sitten pukematta D:llekin. Samassa kuravaatepussissahan ne kulkeutuisi hoitopaikkaan ja autollahan me mentiin.

Päästiin ulos ja jo naapurin ovella D teki stopin. Hän halusikin kantaa autolle O:lla olevat auton avaimet, eikä sittenkään niitä minun kotiavaimiani. O:han ei luovuttanut, joten seuraava heittäytyminen oli tulossa. Märkään maahan ja ilman kunnollisia ulkoiluvaatteita. Nappasin D:n kainaloon ja kannoin toisessa kädessäni sekä oman laukkuni, että kuravaatepussin. D potki ja rimpuili, kuinkas muutenkaan? Potki niin, että saappaat lensivät jalasta matkan varrelle ja minun uusi takkini oli likainen.

Poika autoon ja turvavyöt kiinni, pysyypähän paikallaan. Minä läksin hakemaan niitä saappaita sieltä matkan varrelta. O laittoi oman turvavyönsä ja tarkastin, että se on kunnolla. Istuin autoon ja käynnistin auton. Kello oli 7:25. Olimme aikataulussa.

Pojathan ovat perhepäivähoitajalla ja sain ne sinne pudotettua suhtkoht kivuttomasti. Mitä nyt D päätti hypätä vielä siihen ainoaan vesilätäkköön, jonka matkalta löysi (saappaatkin oli taas jalassa). Omat vaatteet sillä säilyi kuivana, mutta mun housut kastui.

Saldona siis tältä aamulta:
  • Uusi takki ehti olla päälläni neljä minuuttia ennen kuin sen likaantui.
  • Housuni (ja sukkani) oli jo märät vaikka varsinainen työmatkani vasta alkoi.
  • Tänäkin amuna sain hien päälle jo ennen kuin poistuin kotoa, enkä edes jumpannut. Ärsyttävää varsinkin aamulla se, että lähdet kotoa hiestä märkänä. Onneksi mulla on hyvä dödö.

Kuvat: Vila Takki: Vilouise Jacket
Minulla on tuo musta, mutta koska beige näkyy kuvissa paremmin kuin musta, niin siksi näin.

Itseasiassa aika normi aamu. Tällaisia ne useammin meillä on. Tänään vaan jotenkin kaikki otti päähän kertaa miljoona. Väsymys - se on varmaan pahin vihollinen. Ja flunssa. Joku sellainenkin tuli taas minulle. Nenä on tukossa ja on vähän kipeä olo. Kurkku ei kuitenkaan ole kipeä, nenä ei vuoda, eikä minulla ole kuumetta. Näin on ollut jo maanantai-aamusta lähtien.

Sellainen päivän aloitus meillä, toivottavasti muilla on mennyt paremmin :)

4 kommenttia:

  1. Voi apua! Onneksi tuo kiukku, "Minä itse" ja "Kuningas EI!" kausi menevät suhtkoht nopeasti ohi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi tosiaan näin :) Tosin sitä odotellessa voi jo koittaa henkisesti valmistautua siihen seuraavaan vaiheeseen. Mikä se sitten ikinä onkaan tuolla vajaa kaksivuotiaalla tai vähän reilu nelivuotiaalla.

      Poista
  2. oonko jotenki väsyny :DD Blogisi nimen lukiessa luulin siinä lukevan Kummankaa XD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Väsymyksen piikkiin vain :D Pakko myöntää et pahimmillaan jopa minä itse olen lukenut tuon samalla tavalla :)

      Poista

Risuja vai ruusuja? Kiitos kommentistasi!