maanantai 11. toukokuuta 2015

Koivuallergia(ko).

No kyllä nyt taas lykästi! TANATUKELE!!

Kerroinkin tuossa jo aiemmin, että taas jokin flunssanpoikanen vaivaa minua, enkä siksi ole pysynyt mukana kuuden viikon kesäkroppa valmennuksessani. Nenä meni siis viikko sitten tukkoon ja viime viikon alku oli kuumeista oloa ilman kuumetta ja päänsärkyä.

Viikossa nuha (tai siis tukkoisuus) ei ole kehittynyt suuntaan tai toiseen. Ei ole pahentunut, mutta ei parantunutkaan. Nenäsumutteen voimalla olen mennyt ja silloin tällöin särkylääkettä ottanut. Siihen päänsärkyyn siis. Nenä on niin tukossa, että makuaistista on ehkä 20% jäljellä. Nenä on todellakin tukossa ja aivan jostain muusta syystä kuin limasta, nimittäin niistäminen ei auta. Jos nenä vuotaa, niin se vuotaa kirkasta vetistä nestettä. Silmiä ja päätä säkee. On särkenyt koko tämän viikon. Päänsärky on tavallista, eikä ollenkaan migreeninomaista. Kärsinhän migreenistäkin, joten tiedän mistä puhun. Kykenen toimimaan tämän säryn kanssa, mutta lähes päivittäin mietin otanko taas lääkettä.

Kurkku ei ole ollut missään vaiheessa kipeä, mutta se kutiaa. Välillä yskittää kutinan vuoksi ja yskä on enemmänkin kuivaa. Toista korvaa kutittaa useasti.

Minulla on siis nenä tukossa koko ajan, ellen avaa sitä sumutteella. Päätä särkee ja on vähän kipeä olo. Väsyttää järkyttävästi ja tuntuu ettei mikään uni ole tarpeeksi. Kurkku ja korva kutiaa. Ja aivastelu. Sitä on päivittäin ja monesti!

Viikonloppuna sen jotenkin sitten tajusin. Tai useampi siitä minulle sanoikin, "mitäs jos oletkin allerginen"? "Mitä, minä? Enkä ole, en ole koskaan ollut". Ja sitä paitsi, olen ollut allergiatesteissä muistaakseni vuonna 2012 eikä testitulos silloin antanut viitteitä siite-, huone- tai eläinpölyallergioista. Mutta tilanteethan voi muuttua. Enhän ole aina ollut allerginen isotiatsolinonille tai epoksihartseillekaan, mutta niin vaan olen niille allergisoitunut ja nykyään saan niistä vahvoja iho-oireita.

 "My new best friend"

Olen siis nyt tehnyt oman googlediagnoosin (josta jokainen lääkäri tykkää) oireistani. Minulla on koivuallergia, sehän se nyt kukkii. Varasin ajan lääkärille ja toivon saavani lähetteen uudelleen allergiatesteihin. Haluan nimittäin selvittää mille kaikelle olen allerginen ja lähinnä sen, olenkohan tässä samalla myös allergisoitunut koiralle (meillähän noita on kaksi kotona). Haluan myös lääkärin mielipiteen kaikkiin oireisiini ja siihen miten pidän tämän homman aisoissa.

Kuva: Otrivin Menthol

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Risuja vai ruusuja? Kiitos kommentistasi!