perjantai 7. marraskuuta 2014

Miten valita se oikea ehkäisymenetelmä?

Tänään on edessä kierukan asennus.

Sain jo alkukesästä lääkäriltä reseptin Mirenaan kystatutkimuksen yhteydessä, mutta en ole aiemmin ehtinyt asennuttamaan tuota. Ehkäisymenetelmistä on siis jo kokeiltu ehkäisyrengas, e-pillerit ja kondomi. Rengas ei sopinut ollenkaan minulle, sen tarinan voi käydä lukemassa tuosta kystatutkimuksen ohesta. E-pillereitä olen aikoinaan syönyt n. 10 vuotta ja samalle tielle en enää halua lähteä. Oli aikoja jolloin pillerit oli hyvät, mutta oli myös aikoja milloin ne eivät olleet. Muistini mukaan olen kokeillut yli viidet eri pillerit. Ja kaikissa on jossain vaiheessa tullut jotain ongelmaa. Siksi toisekseen, en tahdo tähän elämäntilanteeseen enää yhtään enempää lisämuistettavaa ;) Siitä olen varma, että jos pillereihin päätyisin, olisi vahinko kohta omalla kohdalla. Kondomi taas on inhottava. Räpeltämistä ja sen sellasta. Spontaanius hommasta katoaa (ihan kuin se nyt muutenkaan hirveen spontaanista olisi tällä hetkellä) kokonaan ja samalla se vaikuttaa fiilikseen. Ainakin minulla.

Nyt vasta muistin. Onhan minulla kokemus myös kuparikierukasta. Nyt siis menen asennuttamaan hormonikierukkaa. Lähemmäs kymmenen vuotta sitten jo kokeilin päästä eroon hormoonallisesta ehkäisystä ja silloin kunnallisen puolen perheneuvolassa (vai-mikä-se-nyt-oli) suositeltiin kuparikierukkaa. Tai kai siksi, että se oli ymmärtääkseni ainoa hormooniton vaihtoehto kondomin lisäksi. En tiedä mikä siinä hommassa meni pieleen, mutta sekään ei sopinut minulle. Tai näin jälkikäteen minulle on sanottu sen todennäköisesti olleen väärin asennettu.

Kierukka aiheutti mieltäräjäyttäviä kipukohtauksia ehkä joka toinen päivä. Tai joka päivä. Enää en oikein muista. Kipupiikki iski varoittamatta ja täyslaidallisella yleensä alavatsasta vetäen nivusen kautta reiteen. Aina sen iskiessä kroppa veti "väkisin" kaksinkerroin, tai saatoin jopa kaatua jalan pettäessä alta. Pahimmillaan kipu oli niin kokonaisvaltainen, että mikä tahansa mikä minulla oli käsissä, lensi kaaressa. Menihän silloin yksi läppärikin tuusan nuuskaksi, kun ote laitteesta kirposi kivun vallatessa kehoni.

Kävin eilen hakemassa apteekista tuon härvelin. Taisin näyttää pelästyneeltä siinä tiskillä, kun farmaseutti toi sen siihen. Järkyttävän kokoinen paketti! Oletin ja tiedän, kierukan olevan suhteellisen pieni kapistus, mutta se pääsi todenteolla yllättämään, kuinka suuren pakettiin se oli pakattu. Katsokaa vaikka. Mä odotin sellasta ehkä e-pilleripaketin kokoista pahvilootaa, joka sujahtaa helposti käsilaukkuun ;)


Viiden vuoden kierukkaa ollaan menossa asentamaan. Vähän hassuin tuntein, koska ajattelen toki, että tuo minulla olisi "koko rahan edestä", mutta en kuitenkaan ole sulkenut (omalta osaltani) ovea kolmannen lapsen ajatuksesta. Miehenihän tämän oven on omalta osaltaan sulkenut. Laittanut kuulemma lukkoon ja hävittänyt avaimen. Tämä on asia, mistä meillä ei niinkään puhuta (varmaan pitäisi), siitä enemmänkin joko keskenään tai kaveriporukassa heitetään vitsiä. Kierretään aihetta minkä ehditään, vaikka kumpikin tietää, että asiasta on joskus puhuttava. Tai minä ainakin tiedän.


Eli miten valita se oikea ehkäisymenetelmä? Ei mitenkään, on minun vastaukseni. Tai kokeilemalla sen oikean löytää. Tai niin kuin minun tapauksessani: Kokeilemalla löytää ne, mitkä ei sovi ;)

4 kommenttia:

  1. Tämä on niin ikuisuuskysymys meilläkin. Tulen mielenvikaiseksi pillereistä joten laitatin nyt vuosi sitten tuon samanmoisen kierukan. Mulla on ollut myöskin kystia, ja kun kävin niitä yksityisellä gynellä kuvauttamassa, se kertoi että kierukka voi eka vuonna jopa lisätä kystia. Olin siinä toivossa että menkat jäis pois niinkuin melkeen kaikilla tuntuu kierukan kans jäävän, vaan eipä jäänyt. Alkoivat kun lopetin imetyksen. Joitain satunnaisia vatsakipuja on ollut ja paristi jotain häiriöö kierrossa mutta muuten tää vekotin on sopinut mulle hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla mielipidettä myös joltain "tutulta" ;) Aika paljon olen siis toki tässäkin asiassa googletellut ja suurimmaksi osaksi olen positiiviseen palautteeseen törmännyt. Mutta eihän niihin suoraan uskalla (eikä pidäkään) luottaa. Nyt parin ekan päivän jälkeen en oikeastaan huomaa mitään. Vuoto ja alavatsajomotus on normaalia. Kystista ei ollut mulla mitään puhetta, siis että mitenkään vaikuttais niihin. Hassua. Tosin ei sillä väliä, kunhan eivät varsinaisesti mitään aiheuta. Maaliskuulla menen sitten kontrolliin tuosta.

      Poista
    2. Ei mullekaan mainittu mitään täällä Hankasalmen tk:ssa et vois kystia lisätä, joten olin ihan ihmeissäni kun yksityinen gyne siitä mainitsi. Nyt ei onneksi ole ollut kystia, ainakaan niin isoja että oireilisivat.

      Poista
  2. Ja mä vielä kävin sen kystan takia tutkimuksissa kesäkuussa (?) yksityisellä. Sehän ton reseptin mulle kirjoittikin. Ja nyt kävin taas yksityisellä laitattamassa kierukan. Tosin tämä joka sen reseptin mulle kirjoitti, ei myöskään puhunut mitään papakokeesta. Kyllähän mä sen tiedän, että papa olisi hyvä otattaa kerta vuoteen, mut nyt siitä edellisestä olikin ehtinyt mennä jo kaksi vuotta. Tarkotus oli, että olisin mennyt aika pian D:n syntymän jälkeen (vuosi sitten), mutta sitten se vaan jäi ja jäi. Ja siis tämä gyne, joka kierukan nyt asetti sanoi, että papa pitäisi olla otettuna viimeisen 6kk:n aikana kun kierukkaa asennetaan. Tuli höhlä olo, kun en tiennyt asiasta mitään.

    VastaaPoista

Risuja vai ruusuja? Kiitos kommentistasi!